‘We willen naar het linkerrijtje van de Nederlandse top’

Atletiek Ted Vermeulen

In één van de vergaderkamers op de bovenste verdieping van een oud klooster in Nijmegen zit Jos Hermens (68) op zijn praatstoel. Hij ontvouwt de plannen die Global Sports Communication heeft met de Utrecht Marathon, nu zijn bedrijf de organisatie van dat evenement heeft overgenomen. ‘De marathon moet vooral veel aantrekkelijker worden gemaakt. Zo denk ik aan het invoeren van professionele loopteams en loopteams van bedrijven.' Dit is het tweede deel van het interview met Jos Hermens.

‘Als er een loper van een bepaald team in een kopgroep zit, hoe reageren dan zijn ploegmaten daar achter? Een beetje afgekeken van het wielrennen, waarin het ploegenspel ook een heel belangrijk aspect is.

Het bedrijfsleven zal zeker interesse hebben. Niet alleen in de regio Utrecht, maar ook landelijk. We willen immers naar het linkerrijtje van de Nederlandse top, dan is de plaats waar die marathon wordt gelopen secundair. De uitstraling is primair. Het parcours van 2019 in de Utrecht marathon leent zich uitstekend voor dit soort extra’s, want ik denk dat de Utrecht marathon tot de vlakste van de wereld behoort. Geen bruggen of andere obstakels. Dus kan een bedrijfsteam worden samengesteld uit lopers van verschillend niveau. Ik heb al diverse grote en kleinere bedrijven op mijn lijstje staan om ze te benaderen mee te doen.’

 

Reclamekaravaan

Ook wil Hermens het bedrijfsleven een plekje geven om hun producten te presenteren. Hij denkt daarbij aan een reclamecaravaan, die voor de lopers uit rijdt. ‘Die zal in de eerste edities niet zo gigantisch zijn als in de Tour de France, maar het is voor bedrijven natuurlijk razend interessant om op dit podium actief te zijn. Wij willen echt gaan boomen bij de Utrecht marathon en het evenement in een ander jasje steken. Natuurlijk is het wel de bedoeling om op niet al te lange termijn een positief financieel resultaat te behalen. Op de investering zullen we in het eerste jaar geen winst gaan maken, maar ons geloof in Utrecht is zo groot dat we dit verlies nu wel aandurven. Dit hoort ook bij ondernemen. Daarna moeten de investeringen uiteindelijk gaan leiden tot een Utrecht marathon die ik voor ogen heb. Een loopevenement met wereldtoppers en voorzien van nieuwe aantrekkelijke ingrediënten.’

Hermens beseft dat de organisatie van de Utrecht marathon ook afhankelijk is van de plaatselijke politiek. ‘In dat kader ben ik enigszins verrast en teleurgesteld in de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen in Utrecht voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart. Ik zie bij geen enkele partij een paragraaf over de topsport in de stad. En sport is natuurlijk een zeer belangrijk aspect binnen de samenleving. De spin-off naar bewegen moet toch (ook) van hogerhand komen?

En dat red je niet alleen om als gemeente bij te dragen aan de kosten van lidmaatschap bij de verschillende sportclubs, wat natuurlijk een fantastische regel is. Kinderen moet je zelf verleiden en dat begint niet met geld in mijn ogen. Een gemeente heeft er toch belang bij dat haar inwoners aan sport doen en daardoor in beweging zijn? Gezonde inwoners doen minder snel een beroep op de gezondheidszorg. Dus ook daar een interessant aspect. Ik heb zelf een linkse opvoeding genoten en daar stond een goede gezondheid altijd bovenaan het verlanglijstje. Zowel voor de passieve als de actieve recreant moet de gemeente facilitair zijn. Ik vind het jammer dat ik ook bij de linkse partijen geen woord over de topsport en/of de marathon lees,’ aldus Hermens.

 

Lees hier het eerste deel van het interview met Jos Hermens.