Debuut dat smaakt naar meer

Voetbal Redactie Utrechtse Sportkrant

Toegegeven; het is even wennen. Een in vol ornaat van een Eredivisieclub uitgeruste jongeman die tuurt naar een beeldscherm en in zijn handen een controller heeft waarmee hij de baas is over - pak ‘m beet - Lionel Messi, Cristiano Ronaldo of Manuel Neuer. Maar vergis je niet: het is serious business. En het heeft een naam: eSports. Sporten dus, maar dan op de spelcomputer.

Groot nieuws was het medio januari: de lancering van de E-Divisie. Jongeren juichten, de wat meer gerijpte voetballiefhebbers fronsten; de E-wat? De E-Divisie dus. Een competitie waarin virtueel werd gestreden om het kampioenschap in FIFA17 Ultimate Team. FC Utrecht eindigde op plek 14. En dat smaakt naar meer.

Begin dit kalenderjaar lanceerde de Eredivisie een competitie waarin alle Eredivisieclubs een eigen eSporter afvaardigden, die ging strijden om de virtuele landstitel. Na een kwalificatietoernooi in Stadion Galgenwaard viel bij FC Utrecht de keuze op Lode de Boo. Hij wist zich ternauwernood te handhaven in de competitie, maar kreeg vanwege zijn goede spel en gevatte opmerkingen veel credits van de commentatoren; heuse kenners op het gebied van eSports.

 

E-Divisie

Met de E-Divisie kunnen we ons nog meer toeleggen op jongeren”, vertelde directeur Alex Tielbeke van de Eredivisie CV tijdens de introductie van de competitie, die elke week live te volgen was via Twitch, YouTube en FOX Sports. “Voor de clubs is het een mooi platform om de betrokkenheid van fans te vergroten en gezamenlijk nieuwe content te creëren.”

Dat laatste, dat zal in de toekomst een belangrijke factor worden, zeker bij FC Utrecht. ‘Content creëren’. Dat betekent zoveel als: deelnemen aan toffe evenementen, daar bijvoorbeeld filmpjes en foto’s van maken en op die manier een jonge doelgroep aanspreken.

Sommige Europese topclubs zijn al zo ver dat ze naast een bijvoorbeeld eerste elftal en beloftenteam ook een volwaardige en professionele selectie van eSporters hebben. Die spelen dan over de hele wereld toernooien en hun verrichtingen kun je via allerhande (sociale) mediakanalen volgen. Zo worden jonge fans aan de club gebonden.

Zo ver als bijvoorbeeld Paris Saint-Germain of FC Schalke’04 – topclubs op het gebied van eSports – zijn we nog lang niet, maar we zien van eSports wel de meerwaarde in”, zegt Commercieel Directeur Martijn Standaart van FC Utrecht. “Onze deelname aan de E-Divisie van het seizoen 2016/2017 is zeer waardevol want zeer leerzaam geweest. In het nieuwe voetbalseizoen willen we meer onze stempel gaan drukken in de dynamische wereld van de eSports.

 


Dit artikel maakt deel uit van de speciale juli-bijlage van de Utrechtse Sportkrant over en met FC Utrecht. De krant is hier op te halen en hier te bestellen.