Een hoogtestage: zinvol of niet?

Podcast en video Redactie

De nieuwste aflevering van de wekelijkse ‘Slimmer Presteren Podcast’ is weer uit. Dit keer wordt het nut van een hoogtestage voor een sporter besproken: iedere serieuze wielrenner of andere duursporter gaat tegenwoordig namelijk trainen op hoogte of slaapt wekenlang in een tentje met minder zuurstof. Het idee is dat de aanmaak van extra rode bloedcellen op hoogte ervoor zorgt dat de renner in topvorm aan de start verschijnt. Maar werkt dit wel zo? Wetenschappers hebben zo hun twijfels.

Ook voor Tom Dumoulin staat het als een paal boven water dat een verblijf op hoogte onontbeerlijk is om straks hoge ogen in de Ronde van Frankrijk te gooien. Het maakt het verschil tussen kopmanschap en knechten, zo vertelde Dumoulin in de media. ‘Een hoogtestage, dat is het allerbelangrijkste. Als ik in juli niet in de Alpen heb kunnen trainen, ga ik niet meedoen om de eindzege. Dan kan ik nog wel voor de ploeg een goede Tour rijden. Maar het is uitgesloten dat je je drie weken lang meet met de beste klassementsrenners die uit de bergen van bijvoorbeeld Andorra of Colombia komen.’

Het idee achter het op hoogte gaan, is helder: de ijle, zuurstofarme lucht stimuleert het lichaam om meer erytropoëtine (epo) te produceren, wat er op zijn beurt uiteindelijk voor zorgt dat er meer rode bloedcellen worden aangemaakt. Het resultaat: een verhoogde aanvoer van zuurstofrijk bloed naar de spieren en het hart tijdens inspanning, waardoor die meer energie kunnen leveren. Het verklaart de populariteit van epo en bloeddoping in de donkerste dagen van het wielrennen.

Maar of een hoogtestage dit profijt ook kan geven, is nog steeds een onderwerp van discussie in de wetenschappelijke wereld. Het leidt daarbij geen twijfel dat een verblijf op hoogte via epo de aanmaak van rode bloedcellen kán stimuleren, maar is het vooral de vraag of al die sporters wel hoog genoeg en lang genoeg gaan om dit effect te bewerkstelligen. Is de hoogtestage niet eigenlijk gewoon een veredelde trainingsstage in een mooie omgeving, ver weg van de dagelijkse routine? Aan de hand van wetenschappelijke bevindingen en observaties uit de topsport worden in de 16e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast de voor- en nadelen van het op hoogte trainen en slapen besproken.

 

Podcast

Sinds februari is de Slimmer Presteren Podcast ‘in de lucht’, een initiatief van amateurtriatleet Gerrit Heijkoop en wetenschapsjournalist Jurgen van Teeffelen. Deze wekelijkse podcast richt zich op het snijvlak van sport, innovatie en wetenschappelijk onderzoek. Iedere vrijdagochtend verschijnt een nieuwe aflevering waarin steeds een ander onderwerp wordt belicht: enerzijds vanuit het perspectief van de topsport als dé ultieme broedplaats voor vernieuwingen, anderzijds vanuit de recreantensport om antwoord te krijgen op de vraag: ‘wat kan een amateursporter hiermee?’ Want een nieuw ‘wonderdrankje’ of ‘supersonische hardloopschoen’ mag dan interessant voor de professionele sporter lijken, betekent dit ook dat ze zinvol voor de recreant zijn? Ook schuift er regelmatig een ‘special guest’ in de podcast aan, een sporter met een bijzonder verhaal. Net als op de bekende podcast-kanalen en op YouTube, zijn alle afleveringen te vinden op slimmer-presteren-podcast.nl.