Innovaties in het wielrennen: zijn ze allemaal nuttig?

Podcast en video Redactie

De Tour en het WK zijn net voorbij en nu zitten we alweer midden in de Giro en de ‘voorjaarsklassiekers’. Het is eindelijk weer koers! Opvallend is dat het peloton ieder jaar weer een stukje harder lijkt te gaan. In hoeverre hebben innovaties als windtunnels, voedingsapps, hoogtestages en ketonen hieraan bijgedragen? En wat kan de amateurfietser daarmee? Deze onderwerpen staan centraal in de 30e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast.

Toen Primoz Roglic op 19 september 2020 ontredderd op de top van La Planche des Belles Filles neerzeeg vanwege het verlies van de gele trui aan zijn landgenoot Tadej Pogacar, gingen onherroepelijk de herinneringen van veel wielerliefhebbers terug naar 23 juli 1989. Even hulpeloos als Roglic ruim dertig jaar later lag die dag Laurent Fignon, de Fransman met de kenmerkende studentenbril en blonde paardenstaart, uitgeput op het asfalt van de Champs-Élysées. Weg was de gele trui en de Tourwinst: Fignon had 8 seconden te lang over de afsluitende tijdrit van Versailles naar hartje Parijs gedaan.

Greg Lemond nam in 1989 de hoogste trede van het Tourpodium in. Waar de Amerikaan op de afsluitende dag zijn ‘buitenaardse’ snelheid van gemiddeld 54 en een halve kilometer per uur vandaan had getoverd, was toen nog grotendeels gissen. Dat is tegenwoordig wel anders. Een goede stroomlijn op de fiets tijdens een tijdrit is een basisvoorwaarde voor een renner die hoog wil eindigen in het klassement. Het revolutionaire triatlonstuur en de Calimero-helm waar Lemond destijds mee op de proppen kwam, bleken dan ook blijvende innovaties in de wielersport. Om kleine procentjes winst te halen, laten ploegen tegenwoordig hun fietsen, helmen en kleding doormeten in de windtunnel waar ook de renners zelf opgevouwen op hun tijdritfiets de koude luchtstromen moeten doorstaan.

En aerodynamica is nog maar één aspect waar een wielerteam veel aandacht, tijd en geld aan besteed. Uitgekiende trainingsschema’s, gebalanceerde voedingsstrategieën al dan niet met ketonen op het menu, trainingskampen in de bergen: het heeft er alle schijn van dat wetenschappelijke kennis op alle fronten toegepast wordt in het moderne wielrennen. Maar is dit ook zo en wat is het bewijs dat deze innovaties de fietsprestatie echt helpen? In de 30ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast nemen presentatoren Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen de vernieuwingen in de wielersport van de laatste jaren onder de loep en tijdens het ‘Zoomen met Vroemen’ horen zij coach Guido Vroemen uit over de laatste foefjes op het gebied van de aerodynamica.

 

Podcast

Sinds februari is de Slimmer Presteren Podcast ‘in de lucht’, een initiatief van amateurtriatleet Heijkoop en wetenschapsjournalist Van Teeffelen. Wekelijks verschijnt een nieuwe aflevering waarin steeds een ander onderwerp wordt belicht: enerzijds vanuit het perspectief van de topsport als dé ultieme broedplaats voor vernieuwingen, anderzijds vanuit de recreantensport om antwoord te krijgen op de vraag: ‘wat kan een amateursporter hiermee?’ Want een nieuw ‘wonderdrankje’ of ‘supersonische hardloopschoen’ mag dan interessant voor de professionele sporter lijken, betekent dit ook dat ze zinvol voor de recreant zijn? Ook schuift er regelmatig een ‘special guest’ in de podcast aan, een sporter met een bijzonder verhaal. Net als op de bekende podcast-kanalen en op YouTube, zijn alle afleveringen te vinden op slimmer-presteren-podcast.nl.