Lars van den Berg op de Zoncolan: 50 keer steilere Amerongse Berg

Wielrennen Redactie

Recreanten houden van de Utrechtse Heuvelrug. Je bent geen serieuze fietser zonder een aantal beklimmingen. Met als uitsmijter de Amerongse Berg, 57 meter hoog en gedurende 300 meter een stijgingspercentage van 8 procent. Lars van den Berg kent de trots van de provincie Utrecht ongetwijfeld als zijn broekzak. Zaterdag wacht de renner uit De Meern een krachtproef van ander kaliber: de Monte Zoncolan. Dan mag hij ruim 14 km lang 8,5 procent omhoog.

De Zoncolan is de beruchtste berg in de huidige Ronde van Italië. Dat komt ook door het gevreesde steile slot, in de laatste 3 kilometer gaat het parcours gemiddeld ruim 13 procent omhoog met stukken van meer dan 25 procent. De beklimming is dus een beetje te vergelijken met 50 keer achter elkaar de Amerongse Berg en dan nog iets steiler.

De Zoncolan wordt voor de zevende maal aangedaan door het Giro-peloton. De verwachting is dat de Colombiaan Egan Bernal de slotklim in de veertiende etappe zal aangrijpen om definitief af te rekenen met het Belgische lefgozertje Remco Evenepoel. Donderdag deelde hij al een tik uit in de Strade Bianche-achtige rit door Toscane en Bernal heeft zonder twijfel een knock-out in gedachten op de Zoncolan.

 

Heel verdienstelijk

Lars van den Berg, de jonge neo-prof uit De Meern, rijdt zijn eerste grote ronde en doet dat heel verdienstelijk. In de etappe van donderdag eindigde hij in de middenmoot, een ervaring rijker na het koersen over stoffige grintpaden en gravelstroken. De Giro met zoveel lastige etappes uitrijden is voor een debutant al een prestatie van formaat. Wellicht kan de renner van de Franse ploeg Groupama-FDJ nog een keertje meeglippen in een ontsnapping.

De organisatie van de Giro heeft allerlei maatregelen genomen om de Zoncolan waar nog steeds veel sneeuw ligt niet te laten overspoelen door wielerfans. Slechts duizend toeschouwers zijn toegestaan. Zij dienen bovendien een speciaal toegangsbewijs aan te schaffen van tien euro. Binnen twaalf minuten hadden alle kaartjes via de Promoturismo-website  een weg gevonden naar wielergekke tifosi.