Ouder worden én fit blijven: hoe doe je dat?

Podcast en video Redactie

In de nieuwste aflevering van de wekelijkse ‘Slimmer Presteren Podcast’ gaat het over sportief ouder worden. Want niet alleen zien we professionele sporters die steeds langer weten mee te draaien in de top, ook lijkt bij recreatieve sporters de leeftijd steeds minder een rol te spelen. Dat laat het aantal ‘ouderen’ dat dagelijks op de racefiets of op de tennisbaan te vinden is, wel zien. Het is een prima ontwikkeling, want studies laten zien dat voldoende bewegen en sporten hét wondermiddel tegen ouder worden en de bijbehorende kwaaltjes is.

Tennisser Roger Federer, wielrenners Alejandro Valverde en Nairo Quintana, Nederlandse triathlon legende Rob Barel en keeper Guanluigi Buffon: sommige topsporters lijken helemaal geen last van hun leeftijd te hebben. Waar de sportieve piek ligt hangt logischerwijs van de sport af. Sporten die om weinig fysieke inspanning vragen, zoals schieten met een geweer of met een boog, zeilen of paardrijden, daar kan een grijsaard nog prima in de top meedraaien, blijkt uit de geschiedenis van de Olympische Spelen: vanaf de eerste Spelen in 1896 hebben meer dan 125 vijftigplussers op deze onderdelen eremetaal binnengesleept. Op zijn 72ste zelfs won de Zweed Oscar Swahn in 1920 nog een zilveren plak bij het schieten, bij het onderdeel ‘dubbel shot op lopend hert, in een team’.

Maar bij sporten waar meer van het lichaam wordt gevraagd, komt de ouderdom onherroepelijk om de hoek kijken. De maximale hartslag daalt met de leeftijd, de bloedvaten worden stijver en de spieren krimpen. Het gevolg: het uithoudingsvermogen neemt af en ook de spierkracht wordt minder. Vooral het laatste holt hard achteruit wanneer mensen weinig aan sport doen: ze verliezen al snel rond de 30 procent van hun spiermassa en dit gaat gepaard met een afname in kracht van 75 procent.

Er is gelukkig goed nieuws: het hart en spieren zijn altijd te trainen, ook op latere leeftijd. Gezonde ouderen van 70 jaar die zes maanden lang gerichte krachttraining deden, zagen hun bovenbenen niet alleen iets dikker worden maar vooral ook veel sterker. De getrainde senioren kwamen met hun kracht en spiermassa zelfs dicht in de buurt van een referentiegroep van 23-jarigen die weinig aan sport deden. Hoe dit precies werkt en wat de slimste manier van sporten is om gezond en fit ouder te worden, wordt in de 18e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast uitgelegd.

 

Podcast

Sinds februari is de Slimmer Presteren Podcast ‘in de lucht’, een initiatief van amateurtriatleet Gerrit Heijkoop en wetenschapsjournalist Jurgen van Teeffelen. Deze wekelijkse podcast richt zich op het snijvlak van sport, innovatie en wetenschappelijk onderzoek. Iedere vrijdagochtend verschijnt een nieuwe aflevering waarin steeds een ander onderwerp wordt belicht: enerzijds vanuit het perspectief van de topsport als dé ultieme broedplaats voor vernieuwingen, anderzijds vanuit de recreantensport om antwoord te krijgen op de vraag: ‘wat kan een amateursporter hiermee?’ Want een nieuw ‘wonderdrankje’ of ‘supersonische hardloopschoen’ mag dan interessant voor de professionele sporter lijken, betekent dit ook dat ze zinvol voor de recreant zijn? Ook schuift er regelmatig een ‘special guest’ in de podcast aan, een sporter met een bijzonder verhaal. Net als op de bekende podcast-kanalen en op YouTube, zijn alle afleveringen te vinden op slimmer-presteren-podcast.nl.