Roeiverenigingen gematigd tevreden over samenwerking gemeente

Roeien Roberto Cancian

In deel twee van het artikel met een update rond het Utrechtse roeiwater een toelichting op de totstandkoming van de claim die de roeiers bij de gemeente neerlegden en de samenwerking met de Utrechtse lokale politiek. Het bedrag waar de verenigingen op uit komen zou gebaseerd zijn op berekeningen van wedstrijdcommissarissen voor onder andere extra trainingskampen.

Orca voorzitter Ross Goorden: ‘Hierbij rekenen we huur van de baan, transport van mensen en boten maar ook andere bijkomende kosten. Belangrijk hierbij is dat dit om trainingsweekenden gaat die georganiseerd worden voor onze beste sporters, een groep van ongeveer 400 roeiers, op het totaal van 2700 roeiers. We plannen het ook tijdens een aantal weekenden, want doordeweeks zou de drukte op het water, ook bij deze compensatie, nog steeds problemen opleveren.’

De roeiverenigingen stellen jaarlijks ruim 400.000 trainingskilometers af te leggen op het Merwedekanaal. Op een gemiddelde avond, tussen de drukke uren 17.00u en 22.00u, zouden er zo’n 250 vaarbewegingen onder de Nelson Mandelabrug door zijn. ‘Overleg met de gemeente verloopt sinds augustus zeer gemoedelijk en constructief. Betrokken ambtenaren en ook de beide aannemers begrijpen hoeveel problemen de werkzaamheden voor ons opleveren, maar tot concrete oplossingen zijn we nog niet echt gekomen. Wel zijn er afspraken gemaakt over bijvoorbeeld verlichting van de werkplaats en over het plaatsen van een webcamsysteem zodat we makkelijk overzicht over de werkzaamheden op afstand hebben. Echter gaan deze afspraken vooral over praktische handigheidjes, heel veel toezeggingen over meer doorvaart zijn nog niet gerealiseerd’, betreurt Ross Goorden.

Uiteraard is er ook veel overleg met de andere roeiverenigingen. ‘Wij voeren als roeiverenigingen in Utrecht veelvuldig overleg op verschillende vlakken, wij zitten namelijk ook in één gezamenlijk pand dat we zelf beheren. Door de nijpende situatie van de laatste tien jaar op het Merwedekanaal, hebben wij regelmatig overleg. Vrijwillige experts en oud-leden helpen ons op allerlei vlakken met diverse problemen. Door deze werkzaamheden zijn bestaande overleggen geïntensiveerd en spreken we elkaar nog vaker. Ook over maatregelen die we nog kunnen nemen op vaarregel-technisch gebied.’

 

Overige samenwerking

De roeiverenigingen hebben naast de bijval van politieke partij in de Utrechtse gemeenteraad Student en Starter meer steun ontvangen naar aanleiding van hun claim. ‘Met vrijwel alle raadspartijen zijn we in overleg, zo ook de drie coalitiepartijen. Naast het stellen van de vragen, zowel schriftelijk als mondeling, zijn we met meerdere partijen in overleg over vervolgstappen. Ook werken we in bredere zin samen met allerlei maatschappelijke partijen en groepen. Dan moet je denken aan protest tegen deze bruggen en werkzaamheden daaraan maar ook toekomstige projecten en/of bedreigingen.’ Of dat tot vervolgstappen of mogelijke oplossingen leidt, is nog maar de vraag. ‘Concreet liggen er nu geen vervolgstappen klaar op politiek gebied. Overleg en informeren blijven we altijd doen richting de raadspartijen. Intern beraden we ons op mogelijke vervolgstappen, zowel op juridisch, politiek en praktische niveau.’

 

Rijnenburg

De roeiers zien kansen in Polder Rijenburg. ‘We werken al sinds jaar en dag voor een win-win-win oplossing voor de roeiwaterproblematiek op het Merwedekanaal. Polder Rijnenburg zou de perfecte plek zijn voor een roeibaan dan wel roeiwater waar onze topsport beoefend zou kunnen worden. Dit zou drukte van het huidige kanaal afnemen, waardoor meer ruimte is voor groei van de sport en van de stad. Roeiwater in combinatie met duurzame energie, recreatieve functies en een nieuw groot stadspark zouden meerwaarde aan de stad en regio geven. Het college weigert te erkennen dat dit overduidelijke verband tussen nieuw roeiwater in Rijnenburg en drukte op het Merwedekanaal bestaat, expliciet is dit ook zo beantwoord in de officiële vragen’, besluit Goorden.

 

Planning

Voor zover bekend starten de werkzaamheden op 1 december van dit jaar. De precieze planning rondom de afsluiting van het kanaal is bij Ross Goorden niet bekend. ‘Er is nog geen duidelijkheid over de planning van de werkzaamheden. De aannemer van de Nelson Mandelabrug en de fietsonderdoorgang houdt ons hierover actief op de hoogte en denkt mee in oplossingen. Maar zekerheid over wanneer er wel en niet veilige doorvaart is, dat wordt nog niet gegeven.’ Over de plannen van de expeditiebrug tasten de verenigingen in het duister. ‘Volledig. Wij hopen hierover snel meer te weten zodat we ons kunnen voorbereiden op alle mogelijke scenario’s. Trainingskampen en locaties moeten ruim van tevoren geboekt worden. De roeisport zit op nationaal gebied in de lift dus goede alternatieve roeiwateren zijn drukbezet.’

Wordt vervolgd.

 

Lees hier deel een van het artikel over het Utrechtse roeiwater.