Slimmer presteren door goed te slapen

Podcast en video Redactie

‘De Tour win je in bed’, aldus Joop Zoetemelk. De voormalig renner zag het belang van voldoende slaap voor een goede sportprestatie al in. Maar wat als je een slechte slaper bent of dat de spanningen voor een wedstrijd je uit je slaap houden, wat moet je dan? Wie het moet doen met te weinig slaapuren of bewust wordt gewekt terwijl hij net aan het tukken is, zal dit uiteindelijk merken in zijn sportprestatie. Die gaat namelijk achteruit. Deze onderwerpen staan centraal in de 30e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast.

In aflevering 2 van de reeks Slimmer Presteren Podcast -over optimaal herstellen na het sporten- werd het boek ‘Good to Go’ van de Amerikaanse wetenschapsjournaliste Christie Aschwanden besproken, ook daar kwam het al als beste herstelmiddel voor een atleet naar voren: voldoende slaap. Want ja, allemaal leuk en aardig die fancy drankjes en gadgets die er op de markt zijn en pretenderen dat je hiermee sneller bijkomt na een training, genoeg en goed slapen dragen uiteindelijk meer bij aan een goede prestatie.

Zo ook Kasper Janssen, die als roeier tijdens zijn drukke coschappen te maken kreeg met korte en doorwaakte nachten, en op zoek ging naar manieren om zijn slaapgedrag te verbeteren. Hij dook in de wetenschappelijke studies naar het effect van slaap op de sportprestatie en ziehier: basketballers scoren meer, tennissers serveren nauwkeuriger, studenten sprinten sneller en netbalspelers springen hoger wanneer ze aan hun benodigde hoeveelheid slaap zijn gekomen. Dat laatste is zelfs lastig voor Nederlandse topsporters blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit, waar 42% werd gekarakteriseerd als ‘matige slaper’. Maar er zijn uitzonderingen: Epke Zonderland en Pieter van den Hoogenband bijvoorbeeld, die beiden gretig gebruik maken van een powernap in de voorbereiding op een belangrijke training of wedstrijd. Janssen gebruikte deze kennis tijdens het schrijven van zijn boek ‘De Powernap paradox – hoe een simpel dutje je beter laat presteren’.

In de 31e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast bespreken presentatoren Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen met Janssen het belang van slaap op de sportprestatie en wat een powernap daar aan bij kan dragen. Zijn er andere slimme manieren, trucs, apps of speciale middeltjes op de markt om de slaapkwaliteit te verbeteren? En is een slaapcoach, zoals de wielerploeg van Sky een paar jaar geleden in zijn gelederen had, inmiddels een must voor iedere topsporter?

 

Podcast

Sinds februari is de Slimmer Presteren Podcast ‘in de lucht’, een initiatief van amateurtriatleet Heijkoop en wetenschapsjournalist Van Teeffelen. Wekelijks verschijnt een nieuwe aflevering waarin steeds een ander onderwerp wordt belicht: enerzijds vanuit het perspectief van de topsport als dé ultieme broedplaats voor vernieuwingen, anderzijds vanuit de recreantensport om antwoord te krijgen op de vraag: ‘wat kan een amateursporter hiermee?’ Want een nieuw ‘wonderdrankje’ of ‘supersonische hardloopschoen’ mag dan interessant voor de professionele sporter lijken, betekent dit ook dat ze zinvol voor de recreant zijn? Ook schuift er regelmatig een ‘special guest’ in de podcast aan, een sporter met een bijzonder verhaal. Net als op de bekende podcast-kanalen en op YouTube, zijn alle afleveringen te vinden op slimmer-presteren-podcast.nl.