Snel Fietsen: een begrip in de Domstad

Gesponsord artikel

Een bekende zaak nog aantrekkelijker maken. Dat deden directeur en mede-eigenaar Berend van Loon (51) en zijn team de afgelopen maanden met Snel fietsen in Utrecht. Ondanks de coronapandemie werd de zaak gestript en van een heel nieuw interieur voorzien. De fietsenwinkel van Snel was een begrip in de Domstad. Frans Snel begon in een schuurtje achter de Jacobikerk en sinds 1940 is de zaak gevestigd aan de Amsterdamsestraatweg 144-abc. De – toen nog – rijwielhandel kreeg nog meer bekendheid op het moment dat het bedrijf een eigen merk fietsen ging bouwen, Snel fietsen.

Deze zijn uniek en 100% op de wens van de klant samengesteld. In totaal drie generaties Snel zwaaiden er de scepter, tot Van Loon de zaak overnam. ‘Ik heb er eerst een jaar als bedrijfsleider gewerkt, een soort test. Zo kon de familie Snel zien of ik een geschikte opvolger was.’

De overname werd een feit op 1 januari 2016. ‘Het aardige was, dat blijkbaar de generaties klanten ook met het bedrijf zijn meegegroeid. Zo komen mensen elkaar bij Snel fietsen – de naam werd meer aan deze tijd aangepast – soms na jaren weer tegen. Onder het genot van een kopje koffie praten ze dan weer bij. Er is een bepaalde doorloop, zoals ik dat wel eens noem. Er heerst een prettige sfeer in onze zaak en we denken met klanten mee.’

Snel heeft altijd een eigen weg uitgestippeld. Dat met name spreekt Berend van Loon zo aan. ‘Opa, vader en zoon Snel hadden hun eigen ideeën en bleven daar trouw aan. Dat heb ik ook. Ondanks deze lastige tijd, hebben we ook  verschillende plannen doorgevoerd. Ik geloof in deze zaak en in de gezonde toekomst. Van nature ben ik een optimistisch mens.’

En zo is Snel fietsen, dat een prachtig assortiment aanbiedt, klaar voor de toekomst. ‘Ik geloof dat je het best kunt investeren, zelfs in deze tijd. Op 13 februari waren we klaar met de verbouwing, maar door de overheidsmaatregelen bleef de winkel nog dicht; alleen de werkplaats bleef open. Op 3 maart was er dan een kleine verruiming, waardoor – uitsluitend op afspraak – twee klanten tegelijkertijd naar binnen mogen. De afgelopen week kwam de energie weer terug in de winkels, we mogen weer in gesprek met de klant, over het product waar we van houden: de fiets.

Zaterdag 6 maart was de belangstelling enorm, met als gevolg, een rij tot buiten de deur. Allemaal blije mensen, sportieve klanten die vooruit kijken en die hopen er binnenkort met de fiets op uit te kunnen.’