Sporten voor mentale weerbaarheid

Sportmedische tips Redactie Utrechtse Sportkrant

Sport en psychologie hebben meer met elkaar gemeen dan op het eerste oog het geval lijkt. Soms komt het voor dat sporters psychologische hulp zoeken, omdat ze willen leren omgaan met spanning of druk. Maar het omgekeerde komt vaker voor: mensen met klachten krijgen het advies om te gaan sporten.

Volgens psycholoog Myra Lohues van Gezondheidscentrum Prinsenhof helpt sporten tegen stress, verhoogt het de weerbaarheid en kunnen mensen er hun emoties in kwijt. Het is dan ook een aanvulling op de reguliere behandeling die ze standaard aanbeveelt. ‘Het blijkt uit verschillende onderzoeken – het wordt vaak running therapy genoemd – en ik merk ook in mijn praktijk dat het helpt.

Cliënten die gaan sporten knappen zienderogen op. Ze gaan echt met sprongen vooruit. Daarbij is buiten bewegen nog beter dan binnen. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de frisse lucht en het groen.’

In haar praktijk komt Lohues bijvoorbeeld mensen tegen met een burn out of een depressie. ‘Mensen met een burn out hebben vaak de neiging om altijd te willen presteren. Daardoor overvragen ze zichzelf. Ik geef ze opdrachten, bijvoorbeeld een bepaalde tijd sporten in een week. Vaak zie je dat ze dan meer doen dan de opdracht is en dat ze het moeilijk vinden om zich er aan te houden. Dan moet je oppassen dat het niet overmatig wordt. Ze moeten maat leren houden.’

Ook voor mensen die veel piekeren kan sporten een uitkomst zijn. Lohues: ‘Het is goed om er even uit te zijn en je hoofd leeg te maken. Bovendien vergroot het je zelfvertrouwen. Veel mensen hebben het gevoel dat ze zich eerst beter moeten voelen en dat ze daarna het sporten wel weer oppakken. Zeker als ze last hebben van angst of depressieve gevoelens. Maar het omgekeerde is waar: door sporten ga je je juist beter voelen. Dan is een gedragsverandering nodig om dat patroon te doorbreken.’

Bij drukte is sporten vaak de eerste activiteit die afvalt. Logisch, volgens Lohues, maar niet verstandig. ‘Sporten is goed voor je lijf en je hebt een moment helemaal voor jezelf, terwijl veel mensen juist vaak klaar staan voor anderen en zichzelf daarbij vergeten. Eigenlijk is sporten het laatste wat je moet laten vallen.’

De meeste cliënten kiezen voor hardlopen, de sportschool of zwemmen, maar er zijn ook mensen die kiezen voor tennis of een teamsport.

Lohues: ‘We weten dat het goed is voor je hersenen, dat het stressverlagend werkt, dat je na hard werken de spanning reguleert door te sporten, maar ook het sociale aspect speelt volgens mij een belangrijke rol. Het is gezellig om met iemand samen te sporten.’

Psychologe Myra Lohues besluit met een aanbeveling: ‘Natuurlijk zijn er ook mensen die absoluut niet van sport houden en dan hoef je dat ook vooral niet te doen. Maar ga dan bijvoorbeeld elke dag een stuk wandelen, want bewegen in de buitenlucht is voor iedereen goed.’