Utrechtse roeiers vragen drie ton compensatie aan B&W

Roeien Redactie

Door werkzaamheden aan de Nelson Mandelabrug en de nieuw aan te leggen expeditie brug voor de Jaarbeurs wordt aankomend jaar het toch al krappe Utrechtse roeiwater gehalveerd. De doorvaart zal vele maanden gestremd zijn, waarna een strook wordt vrijgegeven voor doorvaart. Deze zou te smal zijn om te gebruiken voor de roeisport.

De besturen van Utrechtse roeiverenigingen zijn in crisisberaad gegaan vanwege deze langdurige afsluiting van het Merwedekanaal. Zij stellen dat bij de aanbesteding van beide bouwprojecten geen rekening is gehouden met het vrijhouden van doorvaart voor de roeiers. Dit zou de (top)roeisport in Utrecht schade toebrengen en deze willen zij verhalen op het Utrechtse college van B&W. Voor compenserende maatregelen zoals trainingskampen, het extra wegslepen van pontons in de weekenden en het vervoer van roeiers en wedstrijdboten naar alternatieve locaties ramen ze een bedrag van ongeveer €300.000,-

Voorzitter Ross Goorden van Utrechtse roeivereniging Orca: ‘Het was al niet makkelijk om te roeien in Utrecht, maar aankomend jaar wordt het onze roeiers onmogelijk gemaakt om nog te trainen.’ Nieske Castelein, voorzitter URV Viking vult aan: ‘We maken ons ernstige zorgen over de veiligheid op het water en staan met onze rug tegen de muur; zonder compenserende maatregelen van het college staat de roeisport stil in Utrecht.’

De roeiverenigingen stellen jaarlijks ruim 400.000 trainingskilometers af te leggen op het Merwedekanaal. Op een gemiddelde avond zouden er zo’n 250 vaarbewegingen onder de Nelson Mandelabrug door zijn. De werkzaamheden beginnen in de eerste helft van september.