Jayant Chote (10) via Italië naar internationale top

‘Ik wil later net zo goed worden als Bo Bendsneyder en zelfs nog wel beter’, zegt hij vastberaden. Het is vaak passen en meten met de wedstrijden die Jayant Chote rijdt, ook omdat hij afgelopen seizoen weer mocht uitkomen in het Italiaanse Kampioenschap.Vader Jack Chote haalt zijn zoon dan op donderdagmiddag van De Meander, de basisschool waar het jeugdige talent op zit, om koers te zetten richting Italië. ‘Naast het Nederlandse Kampioenschap, mag Jayant zich ook meten met de besten in het Italiaanse kampioenschap. Minibiken in Italië, op de bekende en technische racetracks, wordt ook wel de ‘beste leerschool’ ter wereld genoemd.’Minstens één weekend per maand rijden vader en zoon naar Italië. Daar rijdt junior in het DPS Racing Team, een formatie die bekend staat als de beste motortuner. Vele bekende Italiaanse coureurs zijn bij dit team begonnen. BurgemeesterChote weet wat hij wil. Hij is al tweevoudig Nederlands kampioen in de categorie minibike Junior klasse. In 2016 vestigde hij, als achtjarige jongen, al zijn naam door de titel te pakken in de Junior A klasse. In datzelfde jaar stond het jeugdige talent ook al naast burgemeester Jan van Zanen tijdens de Sportverkiezingen van de gemeente Utrecht waar hij als talent was genomineerd.Met zijn acht jaar, had hij destijds niet het hoogste woord. Nu is hij nog steeds bescheiden. Hij laat zijn motor liever voor hem spreken. Wel weet de scholier prima te verwoorden wat hij wil bereiken in de motorsport. ‘Ik wil de beste van de wereld worden. In augustus heb ik op het Assen TT juniortrack, dat ligt naast het grote circuit, de titel gepakt in de Junior B klasse. Met nog twee wedstrijden te gaan van de acht, had ik al zo’n ruime voorsprong dat ik niet meer ingehaald kan worden.’Op de baan zelf gebeurt dat laatste hem ook maar zelden. De concurrentiestrijd in Italië is groter maar Chote voelt de motor nu al zo goed aan. Zijn vader bewondert zijn zoon. ‘Het is niet de winst maar vooral hoe hij presteert. Tijdens het laatste bezoek aan Italië had hij tijdens de tweede trainingsdag te kampen met een minder presterend motorblok. Hij geeft dan de juiste feedback zodat wij het kunnen wijzigen.’De jonge coureur legde haarfijn uit waar het om ging. ‘Het achter tandwiel moest kleiner gezet worden waardoor er meer snelheid op het lange stuk gemaakt kon worden. De tijden waren daarna ook een stuk sneller.’Chote wil naar de absolute top. Wekelijks wordt hij zowel fysiek als mentaal begeleid door de trainers van Muay Thai Utrecht. Ook thuis wordt hij zo veel als mogelijk ondersteund. Jack Chote: ‘Wij hebben zes kinderen en allemaal sporten ze veel. Het is wel passen en meten maar dat hebben wij er graag voor over. Neem zo’n weekeinde naar Italië. Dan haal ik hem op uit school en rijden we er met een busje daar naar toe. Ondertussen slaapt Jayant, doet hij huiswerk en bereidt hij zich voor. Dat we na het weekend helemaal gesloopt thuiskomen, daar ontkom we niet aan.’ MotorbeursChote jr. raakte na het zien van een motor die zijn vader op een motorbeurs had gezien, verslingerd aan de sport. ‘Die wil ik ook’, zei hij. ‘Ik wil het hoogst haalbare. Over een paar jaar wil ik kunnen strijden in de Moto3. Ik weet dat ik geduld moet hebben en nog veel moet leren, maar door hard door de bochten te gaan, wil ik het verschil maken.’ Bij de grote ploegen heeft Chote al indruk gemaakt, zij houden hem nauwlettend in de gaten. (tekst loopt door onder foto) Grote jongensKomend seizoen rijden Chote’s wederom naar Italië voor wedstrijden in het Italiaans Kampioenschap. ‘De grote jongens daar zien hem graag rijden’, aldus Jack. ‘Zijn referentie ligt op de baan, daar moet hij het laten zien. Onlangs wilde hij op het racecircuit van Berghem (België) met de senioren meerijden en hebben wij dispensatie aangevraagd bij de KNMV, de bond. Hij was te jong, kregen wij te horen. Hoe mooi is het dan dat hij in de racerondjes daar een halve seconde sneller was dan de snelste senior.’Het geheim van Jayant is zijn stuurmanskunst en zijn bochtenwerk. Waar de senioren het met motoren van circa 20 pk mogen doen, moet Jayant genoegen nemen, aangezien hij op een kleinere motor rijdt, met de helft daarvan.Chote sr. steekt ook veel uren in het finetunen van de motor. ‘De motorblokken komen uit Italië en die stem ik zelf af. De tandwielen die Jayant heeft, zijn zo klein dat daar in Nederland niet op wordt gereden. In de bochten moet je in de zesde versnelling zo veel kracht zetten om de motor weg te krijgen, dat lukt niet iedereen.’Jayant Chote gaat die uitdaging graag aan. Hij geeft liever gas dan dat hij afremt. ‘Dat is toch het leukste aan motorracen.’ 

Vorige
Vorige

Geen nominatie Dafne Schippers, wel voor Sharon van Rouwendaal

Volgende
Volgende

Het publiek scandeert ‘Venema’