Zwitserland gooit handdoek in de ring: geen WK op de weg

Wielrennen Redactie

Er kan naar alle waarschijnlijkheid  een streep worden gezet door de WK wegwielrennen 2020. De Zwitserse autoriteiten hebben besloten de coronamaatregelen per 1 september niet te versoepelen omdat het aantal besmettingen weer toeneemt. De WK-organisatie heeft nu de handdoek in de ring gegooid. Annemiek van Vleuten zal haar regenboogtrui niet kunnen verdedigen op een parcours dat haar bijzonder goed had gelegen.

De Wageningse – geboren in Vleuten – is bij uitstek favoriet wanneer het omhoog gaat. En omhoog gaat het in het oorspronkelijke WK-parcours in Zwitserland. De kans dat ze haar wereldtitel zou prolongeren was dan ook meer dan reëel, gezien de bloedvorm waarin Van Vleuten verkeert. Na de coronabreak startte ze in vier koersen en won ze alle vier.

De WK zouden gehouden worden in Aigle en Martigny en wel van 20 tot en met 27 september. In die periode van acht dagen konden profs, beloften en junioren zowel in een wegwedstrijd als in een tijdrit een gooi doen naar eremetaal. Ook een nog kort bestaand onderdeel, de gemengde ploegentijdrit, stond op het programma. In totaal zou in elf disciplines gestreden worden om de wereldtitel.

De Zwitserse organisatie verklaart in een persbericht dat de beperkingen om sociale afstand te bewaren, gekoppeld aan het in goede banen leiden van de stroom wielerfans, een onoverkomelijk obstakel vormen.

 

Alternatief

De UCI heeft de hoop op de WK nog niet opgegeven. Uitstellen naar volgend jaar is geen optie, vindt de internationale wielerunie. Uitgangspunt is wel dat het parcours enigszins identiek moet zijn aan dat in Zwitserland. Gedacht wordt om alleen de profs – de elitemannen en elitevrouwen – te laten starten. Overigens heeft een aantal landen al laten weten sowieso geen jeugdploegen af te vaardigen. Bovendien geldt voor een aantal landen ook nog eens een quarantaineplicht.

De regio Utrecht heeft verschillende wereldkampioenen voortgebracht. Zoals  Ellen van Dijk, als profrenster rijdend voor het Amerikaanse Trek-Segafredo. De Woerdense diesel kwam zowel in de individuele tijdrit als de ploegentijdrit al eens op de hoogste trede van het ereschavot.